Bra att veta A-Ö

Information från A till Ö för dig som bor i bostadsrättsföreningen Dykärret.

Andrahandsuthyrning

Andrahandsuthyrning måste alltid godkännas av styrelsen. Din skriftliga ansökan ska lämnas in i god tid innan hyrestiden börjar, och styrelsen ska lämna ett skriftligt svar. I ansökan ska anges skäl för uthyrningen, tidsperiod samt namn på hyresgästen. Uthyrning får ej ske till juridisk person.

Det är önskvärt att andrahandshyresgästen presenteras för föreningens medlemmar för att underlätta samarbete, och att hyresgästen deltar i vår- och höststädning.

Eventuella tvister i samband med andrahandsuthyrning hänskjuts till Hyresnämnden.

Enligt stadgarna får avgift för andrahandsupplåtelse tas ut efter beslut av styrelsen. Avgiften får årligen uppgå till högst 10 % av gällande prisbasbelopp. Om en lägenhet upplåts under del av ett år, beräknas den högsta tillåtna avgiften efter det antal kalendermånader som lägenheten är upplåten. Upplåtelse under del av kalendermånad räknas som hel månad. Avgiften betalas av bostadsrättshavare som upplåter sin lägenhet i andra hand.

Avgifter

Årsavgiften för lägenheten betalas med en tolftedel månadsvis.

Pantförskrivningsavgiften får vara högst 1% av gällande prisbasbelopp. Överlåtelseavgiften får vara högst 2,5% av gällande prisbasbelopp.

Avstängning av vatten

Om du har behov av att stänga av vattnet i vattenledningarna vid t ex reparation, ska styrelsen kontaktas på förhand. Det är inte tillåtet att själv stänga av vatten eller att låta en hantverkare göra det. Du som renoverar är skyldig att senast 72 timmar i förväg anslå i porten när vattnet ska stängas av.

Barnvagnsparkering

Barnvagnar förvaras i lägenheten och får bara stå tillfälligt i trapphusen.

Brandvarnare

Du måste ha fungerande brandvarnare installerad i lägenheten. Kontrollera regelbundet att batterierna fungerar.

Bredband och kabel-TV

Tillgång till bredband och kabel-TV ingår i årsavgiften.

Cykelparkering

Cyklar parkeras i cykelstället på gården. Det får inte stå cyklar i trapphusen. Cyklar vinterförvars i källaren.

Fastighetsskötsel och Felanmälan

Föreningen anlitar ingen fastighetsskötare. Vi hjälps åt att sköta fastigheten och anlitar vid behov hjälp. Om du upptäcker något som du inte själv kan åtgärda informerar du någon i styrelsen.

Folkbokföring

Alla som bor i föreningens lägenheter ska vara folkbokförda på adressen. Medlem som inte är bosatt i sin lägenhet ska uppge sin folkbokföringsadress, så att föreningen kan skicka post till medlemmen. Den som inte bori en av föreningens lägenheter får inte vara folkbokförd där.

Fukt  och mögel

Upptäcker du fukt eller mögel i din lägenhet så kontakta i första hand ditt försäkringsbolag. Meddela även styrelsen.

Försäkring

Du är skyldig att ha en hemförsäkring med tillägg för bostadsrätt. Tillägget täcker skador som faller under det utökade ansvar för underhåll man har som medlem i en bostadsrättsförening.

Klotter

Föreningen har avtal med en klottersanerare som omgående tar bort klotter när vi rapporterar att någon har klottrat på vår fasad.

Lägenhetsförråd

Varje lägenhet har tillgång till var sitt förråd på vinden eller i källaren. Saker får endast förvaras i lägenheten eller idet förråd som tillhör lägenheten. Källaren är endast till för förvaring av föreningens gemensamma tillhörigheter samt för vinterförvaring av cyklar. Godkännande från styrelsen krävs för förvaring i vagnslidret av till exempel vinterdäck / sommardäck eller ved.

Grovsopor och återvinning

På Högbergsgatan, direkt till höger om porten, finns återvinningsstation för förpackningar av glas, metall, plast och papper samt för tidningar. För övriga grovsopor beställer föreningen grovsophämtning två gånger om året.

Ljudnivå / Störningar

Ljudnivån i lägenheten, trapphusen och på gården ska hållas låg mellan 22.00-07.00. Undantag gäller vid särskilda tillfällen. Då ska du informera samtliga boende i huset i god tid innan.

Nycklar

Till varje lägenhet hör fyra ordinarie portnycklar. I samband med överlåtelse av lägenhet ska dessa fyra nycklar överlämnas till ny köpare, som snarast möjligt därefter kvitterar mottagande hos nyckelansvarig. Försvunnen nyckel debiteras med 700 kronor, vid utkvittering av ny nyckel eller senast i samband med överlåtelsen.

Det finns möjlighet att kvittera ut ett mindre antal extra portnycklar mot en administrationsavgift om 350 kr per nyckel. Vid överlåtelse av lägenhet ska dessa nycklar återlämnas till nyckelansvarig senast dagen före överlåtelsen. Om så ej sker eller om sådan nyckel tappas bort debiteras ytterligare 350 kr per nyckel.

Ohyra

Upptäcker du ohyra eller skadedjur, anmäl detta till styrelsen. Du kan sedan ta direkt kontakt med Anticimex, tel. 075-245 1000.

Renovering och ombyggnad

I princip allt invändigt i lägenheten är du ansvarig för att underhålla. Om du planerar att bygga om eller renovera din lägenhet, läs denna information och kontakta gärna styrelsen för mer information. Styrelsen kan komma att begära information om ingreppen anses vara avancerade.

Vid en planerad ombyggnation eller ändring av en lägenhet ska styrelsen alltid informeras innan arbetet påbörjas. Om ett större ingrepp planeras, såsom ändring av planlösning, vill styrelsen ha ritningsunderlag som beskriver ändringens omfattning.

Innan arbetena påbörjas ska styrelsen skriftligt ha godkänt medlemmens tänkta förändring och vill efter färdigställt arbete se intyg (faktura, certifikat, egenkontroll) på att arbetet utförts av fackman. Intyget arkiveras och protokollförs.

Att styrelsen beviljar tillstånd för ombyggnation innebär inte att styrelsen övertar något som helst ansvar för ombyggnationen.

Om medlem utför väsentliga ändringar i sin bostad utan styrelsens medgivande kan föreningen ha rätt att kräva att bostadsinnehavaren på egen bekostnad återställer förändringen på ett fackmannamässigt sätt.

OBS! Medlem är alltid ansvarig för ”tillförd egendom”, vilket bland annat innebär att föreningens försäkring inte täcker skada på detta.

Föreningens styrelse ska informeras om alla förändringar som omfattar:

  • Vatten och våtutrymmen
  • Gas
  • El
  • Ventilation
  • Ändring av planlösning
  • Rivning av vägg eller håltagning i vägg (såväl bärande som icke bärande)

Vid renovering av våtutrymmen (kök och badrum) ska protokoll från auktoriserad besiktningsman eller våtrumsanmälan från AB Svensk Våtrumskontroll (f.d. GVK) skickas till styrelsen. Om rivningen innebär åverkan på bärande väggar krävs godkända K-handlingar från konstruktör.

Föreningens styrelse behöver inte informeras om förändringar som rör t. ex:

  • Ommålning
  • Slipning eller annan behandling (olja, lack etc.) av golv
  • Tapetsering
  • Byte av lös egendom (t.ex. garderober)

Rökning

Det är inte tillåtet att röka i trapphusen, på terrassen eller i annat gemensamt utrymme.

Sopor

Renhållningen befattar sig endast med väl knutna hushållssoppåsar som ligger under lock i de sopbehållare som står på gården. Glas, plast, metallpapper, kartong och tidningar ska inte läggas i soptunnorna. Det ska källsorteras på miljöstationen, se Grovsopor och återvinning ovan.

Städdagar

Vi har gemensamma städdagar en gång på våren och en gång på hösten. Städdagar aviseras via mejl och anslås ientrén.

Städning i trapphus

Föreningen anlitar hjälp för trappstädning.

Säkerhet

Se till att portarna till trapphusen och gården hålls stängda och låsta. Släpp inte in någon okänd person i fastigheten. Fråga efter ärende om någon vill komma in. Lämna inte ut portkoden till obehöriga. Informera övriga boende om du har inbrott eller ser något misstänkt.

Varmvatten

Det är lägenhetshavarens ansvar att hålla varmvattenberedare i gott skick. Se till att hålla temperaturen på minst 60 grader i varmvattenberedare för att undvika uppkomsten av legionellabakterier.

Vattenskador

Kontakta genast styrelsen om du vet eller misstänker att du har drabbats av en vattenskada. Vid akut vattenskada utanför kontorstid ring auktoriserad VVS jour.

Som bostadsrättshavare är du ansvarig för att hålla din lägenhet med installationer och maskiner i exempelvis kök och bad i gott skick. Om så inte är fallet kan du anses vållande om en skada uppstår till följd av dåligt underhåll.

Du är ansvarig att åtgärda de skador som uppstår i lägenheten, även om de skulle bero på en vattenskada hos grannen.

Överlåtelse - Försäljning av lägenhet

Underrätta styrelsen när en lägenhet ska säljas. Köparen får ej vara juridisk person, se stadgarna. Du bör dessutom meddela de övriga medlemmarna eftersom det kommer att röra sig en del icke boende i huset, med visningar, mm.

När du hittat en köpare ska styrelsen dels meddelas om säljarens utträde, dels erhålla köparens ansökan om inträde. Kopia på köpeavtalet ska lämnas till styrelsen tillsammans med uppgifter för föreningens adresslista (namn,bostads- och arbetstelefon, anhöriga, mm.).

Det är önskvärt att säljaren presenterar köparen för övriga medlemmar så att inträdet i föreningen sker på ett smidigt sätt för alla parter. Kontakta gärna styrelsen innan du säljer för att informera dig om vilka rutiner som gäller vid överlåtelse.

Den som övertar din lägenhet ska godkännas som medlem i föreningen. Tillsammans med en ansökan om medlemskap ska även ett exemplar av överlåtelseavtalet lämnas till styrelsen.Tillträdesdatum gäller först efter att överlåtelsen är godkänd av styrelsen.

Överlåtelseavgift på högst 2,5% av gällande prisbasbelopp betalas av köparen och pantförskrivningsavgift på 1% betalas av pantsättaren (köparen), om lägenheten sätts i pant.

Till varje lägenhet hör fyra ordinarie portnycklar. I samband med överlåtelse av lägenhet ska dessa fyra nycklar överlämnas till ny köpare, som snarast möjligt därefter kvitterar mottagande hos nyckelansvarig. Försvunnen nyckel debiteras med 700 kronor, vid utkvittering av ny nyckel eller senast i samband med överlåtelsen.Det finns möjlighet att kvittera ut ett mindre antal extra portnycklar mot en administrationsavgift om 350 kr per nyckel. Vid överlåtelse av lägenhet ska dessa nycklar återlämnas till nyckelansvarig senast dagen före överlåtelsen. Om så ej sker eller om sådan nyckel tappas bort debiteras ytterligare 350 kr per nyckel.