Överlåtelse

Så här går det till om du ska överlåta din andel till ny ägare.

Den som övertar din lägenhet ska godkännas som medlem i föreningen.
Tillsammans med en ansökan om medlemskap ska även ett exemplar av
överlåtelseavtalet lämnas till styrelsen.

Tillträdesdatum gäller först efter att medlemsskapet är godkänt av styrelsen.

Överlåtelse - Försäljning av lägenhet

• Underrätta styrelsen när en lägenhet ska säljas. Köparen får ej vara juridisk person, se stadgarna.
  • Du bör dessutom meddela de övriga medlemmarna eftersom det kommer att röra sig en del icke boende i huset
  • med visningar, mm.
  • När du hittat en köpare ska styrelsen dels meddelas om säljarens utträde, dels erhålla köparens ansökan om inträde.
  • Kopia på köpeavtalet ska lämnas till styrelsen tillsammans med uppgifter för föreningens adresslista (namn,bostads- och arbetstelefon, anhöriga, mm.).
  • Det är önskvärt att säljaren presenterar köparen för övriga medlemmar så att inträdet i föreningen sker på ettsmidigt sätt för alla parter. Kontakta gärna styrelsen innan du säljer för att informera dig om vilka rutiner som gäller vid överlåtelse.
  • Den som övertar din lägenhet ska godkännas som medlem i föreningen. Tillsammans med en ansökan om medlemskap ska även ett exemplar av överlåtelseavtalet lämnas till styrelsen.
  • Tillträdesdatum gäller först efter att överlåtelsen är godkänd av styrelsen.
  • Överlåtelseavgift på högst 2,5% av gällande prisbasbelopp betalas av köparen och pantförskrivningsavgift på
  • 1% betalas av pantsättaren (köparen), om lägenheten sätts i pant.
  • Till varje lägenhet hör fyra ordinarie portnycklar. I samband med överlåtelse av lägenhet ska dessa fyra nycklar överlämnas till ny köpare, som snarast möjligt därefter kvitterar mottagande hos nyckelansvarig. Försvunnen nyckel debiteras med 700 kronor, vid utkvittering av ny nyckel eller senast i samband med överlåtelsen.Det finns möjlighet att kvittera ut ett mindre antal extra portnycklar mot en administrationsavgift om 350 kr per nyckel. Vid överlåtelse av lägenhet ska dessa nycklar återlämnas till nyckelansvarig senast dagen föreöverlåtelsen. Om så ej sker eller om sådan nyckel tappas bort debiteras ytterligare 350 kr per nyckel.